Gooi & Eemland - VvE Beheer en Advies

Besturen van een VvE, alleen voor vrijwilligers?  

Nieuwsdatum: 16-11-2017

De klant anno 2017 is haastig en gejaagd met de mobiele telefoon als doorlopende verbinding met iedereen, behalve met de mensen die letterlijk dichtbij hem staan. Alles moet snel, alles moet binnen de afgesproken levertijd, de servicelevel moet uitstekend zijn, want anders dreigt de klant met de overstap naar de concurrentie. De klant is koning en voelt zich keizer.

Zo gaat het in de 21e eeuw ook in het verenigingsleven. Een gemiddelde sportvereniging heeft zomaar een paar honderd leden. Dat zijn dus mensen die toebehoren aan die vereniging. Probleem is tegenwoordig dat die leden zich meer klant voelen in plaats van lid van de vereniging. 

Leden die reageren als verwende klanten. De trainingen en de wedstrijden moeten op maat zijn, op het geschikte tijdstip en vooral met de geschikte trainer. De accomodatie moet schoon zijn en de kantine moet een ruim assortiment aan keuzes kunnen bieden

Het zijn problemen waar (sport)verenigingen mee te maken krijgen. Klandizie in plaats van verenigingsgevoel zorgt voor een afkalving van het aantal vrijwilligers. Veel minder schouders moeten veel meer lasten dragen. Het wordt er niet gemakkelijker op. 

Wanneer iemand lid wordt van een vereniging dan maakt hij of zij van dag 1 deel uit van die vereniging. Dat betekent dus dat het lid gebruik maakt van de faciliteiten van die vereniging. Maar: een vereniging kan alleen functioneren door de inbreng van de leden. Zonder die inbreng is er geen vereniging. 

Bij een vereniging van eigenaren gaat bovengenoemd probleem maar ten dele op. Leden van een VvE reageren niet als klanten. Zij voelen zich verbonden met hun vereniging. Zij kennen hun verantwoordelijkheden en zijn vaak zeer geïnteresseerd. Dat is logisch, want wonen in een appartementencomplex betekent een gedeelde en gezamenlijke verantwoording. 

Maar het gebrek aan vrijwilligers is voor veel verenigingen van eigenaren een terugkerend probleem. Het wordt steeds lastiger om de personele bezetting in het bestuur van de VvE zowel kwalitatief als kwantitatief op orde te houden. Dat is logisch. Het besturen van een VvE is niet alleen een verantwoordelijke taak. Om de bestuurstaak naar behoren uit te voeren dient een bestuurder, naast organisatorische en bestuurskwaliteiten, ook te beschikken over financiële en bouwkundige kennis. Dat kan je niet verlangen van een vrijwilliger. Het afhaken van bestuursvrijwilligers voor een VvE is begrijpelijk. 

Het inschakelen van een onderneming die het beheer van de VvE uit handen neemt is een oplossing waar alle leden van de vereniging bij gebaat zijn. In de onderneming is ervaring, kennis en kunde vertegenwoordigd. De kosten voor het inschakelen van de VvE worden terugverdiend door het deskundig advies
Professionals inschakelen voor het beheer van de VvE heeft alleen maar voordelen. De bestuurders van de VvE kunnen rustiger slapen en krijgen meer tijd voor hobby’s en kunnen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen bij een (sport)vereniging. Daar hebben ze de mensen hard nodig...

Door: Peter Beijer, Woordvaardig

Nieuwsoverzicht


Contact Industrieweg 25 E
3762 EG Soest
SBB BVVB